Samen maken wij de GeoWeek!
Is jouw bedrijf in 2025 ook van de partij?
Vragen? Mail ons op info [at] geoweek [dot] nl (info[at]geoweek[dot]nl)
Bodemsector
Tijdens de GeoWeek (12-23 mei 2025) maken duizenden leerlingen in heel Nederland kennis met de beroepspraktijk van de geografie in de bodem-, water- en geo-informatiesector.
Door ‘zelf te doen’ ervaren leerlingen de leuke en technische kanten van het vak aardrijkskunde en het belang van geografie voor de wereld om hen heen. Leerlingen uit groep 7- 8 van het basisonderwijs en klas 1-3 van het voortgezet onderwijs krijgen op die manier op jonge leeftijd al de mogelijkheid te ontdekken waar hun interesses liggen, nog voor een profiel- of studiekeuze.
Uiteraard kan de bodemsector niet ontbreken tijdens de GeoWeek. Bij het aanleggen van nieuwe wegen, woonwijken of stroomkabels, het bouwen van windmolens of tunnels, het monitoren van milieu-effecten of bevorderen van een gezonde leefomgeving: overal speelt (kennis van) de bodem een belangrijke rol.
Hier onder lichten we een aantal GeoExpedities uit die de afgelopen jaren zijn georganiseerd door de verschillende geo-organisaties werkzaam in de bodemsector. Gebruik deze ideeën als inspiratie, daarvoor delen we ze hier :)
Wat gebeurt er voordat je op een plek iets kunt bouwen?
MUG ingenieursbureau laat de leerlingen de handen uit de mouwen steken tijdens de gastles op de school:
Wordt er ergens een nieuwe weg aangelegd of een nieuw gebouw gebouwd op een plek waar nu nog helemaal niks staat? Dan moet er van alles gebeuren voordat er gestart kan worden met graven en bouwen. Misschien ligt er in de grond nog wel een zwaard uit de Middeleeuwen! Of heeft er vroeger een vies bedrijf gestaan waardoor de grond vervuild is. Je moet het allemaal eerst onderzoeken. In onze expeditie ga je kennismaken met het werk van archeologen en milieukundigen. Zij zorgen ervoor dat er niks meer in de grond aanwezig is wat belangrijk is of wat daar niet hoort. En als ze klaar zijn met hun werk gaan de landmeters aan de slag. Zij meten precies in waar de nieuwe weg komt te liggen of het gebouw komt te staan.
Leerlingen gaan zelf op zoek naar archeologische vondsten en grondlagen onderzoeken.
De aarde als verwarming
IF Technology neemt leerlingen mee in de wereld van de bodemenergie dmv allerlei proefjes in de klas en het doen van een grondboring.
We laten de leerlingen kennis maken met de duurzame techniek bodemenergie. We leggen de basisprincipes van bodemenergie uit, laten zien wat de techniek inhoud en hoe dit in verhouding staat met andere duurzame technieken. We zullen moeilijke begrippen, zoals opslag van energie in de bodem, uitleggen aan de hand van een interactieve presentatie en het materiaal dat we meenemen.
Na de uitleg mogen de kinderen zelf aan de slag met allerlei leerzame proefjes, zoals het onderzoeken van eigenschappen van de grond (doorlaatvermogen, porositeit en sedimentatiesnelheid), de grootte van de zandkorrels en laten we de leerlingen een grondboring uitvoeren.
Voetballen op een vuilstort? In het Diemerpark kan dat!
De gemeente Amsterdam neemt leerlingen mee in de ondergrond van het Diemerpark:
Het Diemerpark is een locatie waar afval is gestort en verbrand vanaf 1960 tot 1982. De locatie is daarna niet in gebruik geweest en met de komst van de wijk IJburg moest er wel iets gebeuren met de locatie. Van 1997 tot 2002 is de gehele locatie ingepakt waarbij er wanden zijn aangebracht tot een diepte van bijna 30 meter en vervolgens is er een deksel aangebracht bestaande uit klei en folie.
Naast deze isolatie moet er nog van alles gebeuren om de locatie veilig te houden. We onttrekken 70.000 m3 vuil water uit de locatie om te zorgen dat er geen vuil water naar de omgeving stroomt en daarnaast onttrekken we gas dat in de stort wordt gevormd. In totaal onttrekken we 100.00-150.000 m3 van dit gas dat we op de locatie verbranden.
In deze interactieve GeoExpeditie leren leerlingen hoe de stort is ontstaan, hoe het afval is verbrandt en wat de gemeente heeft gedaan om alle afval in de grond in te pakken (saneren), zodat het Diemerpark gebruikt kan worden voor recreatie. De leerlingen gaan tijdens de expeditie actief aan de slag met het beheren van het grondwater en het filteren van afvalwater.
In 2024 ging Meester Hidde mee op GeoExpeditie naar het Diemerpark. Check de video hieronder voor een sfeerimpressie.
Uiteraard zijn er nog meer leuke GeoExpedities uit de bodemsector om te delen. A.P. van den Berg uit Heerenveen gaat met leerlingen op onderzoek uit hoe het komt dat de toren van Pisa scheef staat, Ortegeo uit Almelo gaat met leerlingen bodemonderzoek doen om te kijken of er vervuiling in de grond zit en Geofoxx in Tilburg gaat grondboringen met de leerlingen doen en deze afwerken tot een peilbuis, om zo het grondwater zichtbaar te maken.
In de gemeente Rotterdam maken leerlingen een stadswandeling door de ondergrond van de Maasstad, om te kijken hoe alle functies die de ondergrond moet vervullen gecombineerd worden. Water, archelogie, leidingen, trein- en metrotunnels..
Op Walcheren gaat de archeologische dienst met leerlingen het veld in, op reis in het verleden. Met grondboringen wordt gezocht naar sporen uit de vorige eeuwen.
In het Zuid-Limburgse Lubosch Land worden de leerlingen uitgenodigd in een voedselbos, om hier te leren over de bodem, biodiversitiet, klimaatverandering en de landbouwtransitie.
Als bodem- en mileubedrijf meedoen aan de GeoWeek
Leuk dat jullie een GeoExpeditie willen organiseren in de GeoWeek. In 2025 vindt de GeoWeek plaats van 12-23 mei. Hieronder staan links naar pagina's waar je meer informatie vindt over de verschillende soorten GeoExpedities, handige tips en het aanmeldingsformulier.
Is gelijk aanmelden nog een brug te ver? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Dan houden we je op de hoogte over de GeoWeek. De inschrijftermijn voor GeoExpedities sluit op 7 februari 2025.