Terugblik GeoWeek 2024
Geniet je mee met de terugblik op de GeoWeek 2024? Scroll helemaal naar onderen voor een impressie van de GeoExpedities die dit jaar georganiseerd zijn.
Bodem, water en geo-informatie
Ruim 4200 leerlingen deden dit jaar mee aan de achttiende editie van de GeoWeek. Er waren diverse leuke expedities voor leerlingen van het basis- en middelbaar onderwijs om uit te kiezen. In totaal werkten er 73 bedrijven uit de bodem-, water of geo-sector mee aan de GeoWeek. Ze organiseerden een gastles, veldwerk of bedrijfsbezoek.
Bijvoorbeeld een rondleiding bij de afdeling Diemerzeedijk van de Gemeente Amsterdam. Leerlingen van de Vinsche school ontdekten hoe het Diemerpark aangelegd is bovenop een oude vuilstort. Kijk mee met het videovlog van Meester Hidde 👇
Leerlingen van de Montessori Sterrenschool in Vaassen waren te gast bij stadscampus KIEN in Deventer. Onder bezieldende leiding van ervaren bodemwerkers van Witteveen+Bos deden de leerlingen verschillende grondboringen. De leerlingen vonden alle 'bodemschatten' die omhoog kwamen heel interessant.
In Gouda gingen leerlingen van de Graaf Jan Nassauschool op GeoExpeditie met het Kadaster. Met VR-brillen gingen de leerlingen op onderzoek in de omgeving van hun school. 'Leerlingen komen op deze manier in aanraking met nieuwe beroepen en het is een interessant activiteit die je anders niet zo snel met je klas doet.'
Elsa Goor, leerkracht op DaVinci Zevenaar volgde met haar leerlingen een gastles van IF Technology over de mogelijkheden van bodemenergie. De leerlingen deden verschillende proefjes en vonden de GeoExpeditie zo leuk dat ze volgend jaar weer mee willen doen!
Docent Nanda vertelt: ‘We vinden het belangrijk om mee te doen aan de GeoWeek zodat onze VMBO leerlingen kunnen ontdekken wat er nog meer is. ‘Het mbo en het werkveld vragen om vaardige, all-round mensen. Aan ons de taak deze leerlingen op te leiden. De GeoWeek helpt ons daarbij.’ Met een van onze klassen waren we te gast bij Naturalis in Leiden, voor een workshop Dinofossielen. De leerlingen gingen met echte dinobotten aan de slag. Normaal gesproken komen onze leerlingen niet zo snel met dit onderwerp in contact. De leerlingen waren heel enthousiast!
De Geografie interviewde Nanda Kamphuis over de GeoWeek op het Omnia College
GeoWeek in de media
Ook diverse media hadden aandacht voor de GeoWeek en het belang ervan voor de ontwikkeling van de kennis van leerlingen over aardrijkskunde en geografie. Zo kwam een reporter van de Volkskrant meekijken tijdens de expeditie van de gemeente Leidschendam-Voorburg.
De GeoWeek kreeg ook gehoor bij de regionale radiozender Omroep Wetering. Luister hieronder mee naar het radiointerview.
Organisatie
Het KNAG is een vereniging die zich richt op geografen, docenten aardrijkskunde en iedereen die zich met het vakgebied geografie verbonden voelt. De GeoWeek wordt ieder jaar georganiseerd door het KNAG. Het team bestaat uit een aantal vaste medewerkers en een projectcoördinator die zich richt op de GeoWeek.
Projectcoördinator Annika Huizinga organiseerde dit jaar de GeoWeek en verzorgde de communicatie tussen bedrijven en scholen. Annika was voorheen werkzaam als docent aardrijkskunde, en heeft in het verleden met haar klassen meegedaan aan de GeoWeek: 'Het is een enorme eer om nu de GeoWeek te mogen organiseren. Je hebt veel contact met geobedrijven en -organisaties in Nederland, en mag voor duizenden leerlingen het leukste uitje van het jaar organiseren. Ik ben met 5 klassen meegegaan op GeoExpeditie. Het is leuk om te zien hoe bij elke GeoExpeditie aardrijkskunde echt tot leven komt. Daar doe je het voor!'
Voor onderwijscoördinator Esmée was het haar tweede GeoWeek. Hoewel ze een achtergrond in geografie heeft, heeft ze alsnog van elke expeditie geleerd. Over het bijwonen van de expedities zegt ze dan ook het volgende: ’Als kind vond ik het al geweldig om buiten te zijn en te leren over de wereld om ons heen. Ik heb toen helaas niet meegedaan aan de GeoWeek. Stiekem ben ik dus wel een beetje jaloers op deze kinderen.’
Voorbeeld van GeoExpedities
Hieronder vind je een greep uit het aanbod van expedities in 2024. Kijk op onze interactieve kaart voor het complete aanbod.
Excursie Rotterdam: klimaatadaptatie en waterberging in de stad
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
Tijdens deze excursie krijgen leerlingen aan de hand van een deskundige en enthousiaste medewerker van het waterschap een helder inkijkje in de uitdagingen om klimaatverandering het hoofd te bieden. We starten bij het waterplein Benthemplein, en ontdekken ook kleinschalige maatregelen om water te bergen in de Agniesebuurt en we zien voorbeelden van vergroening in de stad.
Expeditie soort: Veldwerk
Doelgroep: Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Rotterdam
Duur: 1 - 1.5 uur
Aan de slag met de bodem
Afvalzorg
Voor een veilig landschap is monitoring van het grondwater belangrijk. Maar hoe is een bodem nu opgebouwd en hoe doe je dan een grondwater analyse? Na een korte introductie gaan de leerlingen, uiteraard onder begeleiding, zelf aan de slag door het doen van grondboringen en het analyseren van het grondwater. Wat komen we tegen?
Expeditie soort: Veldwerk
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8)
Locatie: Almere
Duur: 1.5 - 2 uur
De aarde als verwarming
IF Technology
We leggen de basisprincipes van bodemenergie uit, laten zien wat de techniek inhoud en hoe dit in verhouding staat met andere duurzame technieken.
Na deze uitleg mogen de kinderen zelf aan de slag met allerlei leerzame proefjes, zoals het onderzoeken van eigenschappen van de grond (doorlaatvermogen, porositeit en sedimentatiesnelheid), de grootte van de zandkorrels en het uitvoeren van een grondboring.
Expeditie soort: Veldwerk
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8), Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Maximaal 45 minuten van Arnhem
Duur: 2 - 3 uur
Tijd van de mammoet
De Bastei
Hoe is het mogelijk dat het soms kouder of warmer op aarde is? En waaróm is dat belangrijk om te weten, in onze huidige tijd van opwarming van het klimaat? Na een interactieve inleiding gaan de leerlingen in drie groepen op paleontologisch onderzoek uit. Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een steen en een fossiel? Bij wat voor dier horen deze botten of kiezen? En uiteraard bezoeken ze ook onze expositie ‘De Oergrond’ met onze mammoetschedel.
De les wordt per klasniveau op maat gegeven.
Meer info op https://www.debastei.nl/nl/plan-je-bezoek/schoolbezoek/de-tijd-van-de-m…
Expeditie soort: Op bezoek bij een geobedrijf
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8), Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Nijmegen
Duur: 1.5 uur
Inspecteer chillplekken in je eigen leefomgeving
ESRI Nederland
Met behulp van een inspectie-applicatie op de telefoon gaan leerlingen naar buiten om een chillplek te inspecteren. Hierbij is ook aandacht voor privacy/veiligheid/betrouwbaarheid van data verzamelen. De gegevens verschijnen in een dashboard. Terug in de klas bespreken we met elkaar de resultaten. Met deze data kunnen gemeenten daadwerkelijk actie ondernemen om de leefomgeving voor jongeren te verbeteren. Leerlingen ervaren niet alleen dat hun inbreng ertoe doet, ze leren ook werken met Geo-ICT.
Expeditie soort: Gastles
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8), Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Rond Dordrecht, Spijkenisse, Katwijk of Arnhem
Duur: 2 - 2.5 uur
Kom alles te weten over waterbeheer en ontmoet de grootste robot van de wereld
Het Keringhuis Publiekscentrum Water
Bij het Keringhuis leer je alles over ons eeuwenoude gevecht tegen het water. De oudste overstroming die bekend is dateert uit het jaar 838. In de eeuwen daarna werd ons land veel vaker getroffen door overstromingen vanaf zee of door de rivieren. Hier wordt door de gids uitgebreid over verteld. Ook kijken we naar de toekomst. Hoe gaan we om met klimaatverandering en zeespiegelstijging. Tot slot ga je met de gids het terrein op waar de grootste robot ter wereld op je ligt te wachten: De Maeslantkering. Een onvergetelijke belevenis!
Expeditie soort: Op bezoek bij een geobedrijf
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8), Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Hoek van Holland
Duur: 1.5 uur
We gaan met Utrecht op GEO-reis en nemen mee... Pokémon, minecraft en 3D.
Gemeente Utrecht
Rekenen, aardrijkskunde en tekenen! GEO is deze drie vakken in één! Waar we het dan precies over hebben? Landmeten, laserscanning, GPS, Cartografie, Luchtfotografie en ga zo maar door! Tijdens de gastles gaan we hier uitgebreid op in. Uiteraard vertellen we ook hoe we Geo-data gebruiken bij de gemeente Utrecht. En als het allemaal lukt, mogen de leerlingen ook zelf buiten gaan meten met professionele landmeetkundige apparatuur.
Expeditie soort: Gastles
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8), Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Utrecht
Duur: 1 - 2 uur
Rotterdam tussen Kabels en Karboon; de stad en haar ondergrond
Gemeente Rotterdam
Tijdens een wandeling krijgen leerlingen van specialisten van het Ingenieursbureau van de Gemeente te horen wat zich onder hun voeten bevindt: kabels en leidingen, parkeergarages, waterbergingen, spoortunnels, metrobuizen, gas en olievelden. Daarnaast bezoeken ze onderweg een kleine expositie over de ondergrond in al haar facetten. Waarna ze een les over archeologie krijgen van de Archeologische dienst van de Gemeente (BOOR) in de Bibliotheek.
Expeditie soort: Veldwerk
Doelgroep: Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Rotterdam
Duur: 3 uur
De bodem vertelt: resten van mensen uit het verleden (Gastles)
Walcherse Archeologische Dienst
Mensen laten altijd sporen achter; zowel in de vorm van vondsten, als ook in de vorm van resten van structuren (fundamenten, huizen op palen, graven). De archeologen moeten deze resten zo zorgvuldig mogelijk opgraven en documenteren. Leer hoe het huidige landschap is ontstaan en hoe in de ondergrond resten van mensen uit het verleden aanwezig zijn en hoe zij gevonden kunnen worden. En hoe moet je de resten interpreteren?
Expeditie soort: Gastles
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8)
Locatie: Een school op Walcheren
Duur: 1 - 1.5 uur
De bodem vertelt: resten van mensen uit het verleden (Veldwerk)
Walcherse Archeologische Dienst
Leer hoe het huidige landschap is ontstaan en de bodem bestaat uit verschillende lagen. Aan de hand van het zetten van grondboringen gaan we op zoek naar deze lagen. We leggen uit hoe in de ondergrond ook resten van mensen uit het verleden aanwezig zijn en hoe zij gevonden kunnen worden. En hoe moet je de resten interpreteren?
Expeditie soort: Veldwerk
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8), Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Een locatie dicht bij de school (op Walcheren)
Duur: 1 - 1.5 uur
Zitten er vreemde stoffen in de grond?
Ortageo
Stel je eens voor dat er bij jou in de buurt een nieuwe wijk gebouwd wordt. Misschien heeft er eerst wel een fabriek gestaan, waar met chemische stoffen gewerkt werd. Deze kunnen in de bodem terecht zijn gekomen, maar hoe kom je daar achter?
Leerlingen krijgen uitleg over de werkzaamheden van bodemonderzoek en gaan daarna zelf aan de slag.
Expeditie soort: Op bezoek bij een geobedrijf
Doelgroep: Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Almelo of Weurt
Duur: 1.5 uur
Rondleiding afvalwaterzuivering
Hoogheemraadschap van Rijnland
Vaak weten mensen niet waar het water wat je hebt gebruikt naar toe gaat. Kom daarom een kijkje nemen op onze waterzuiveringsinstallatie en ontdek hoe dat wordt gedaan. De les is interactief en je ontdekt meer over de taken van het Waterschap namelijk; Droge Voeten en Schoon Water.
Expeditie soort: Veldwerk
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8), Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Katwijk
Duur: 1 uur
Ontdek de ondergrond onder je school
TNO Geologische Dienst Nederland
De ondergrond is letterlijk verborgen. Toch zijn we voor heel veel aspecten van ons leven afhankelijk van deze ondergrond. We staan erop, we leven ervan, we drinken eruit - onze ondergrond is van levensbelang. Maar hoe ziet die er bij jou uit? Ga zelf handboren en zie wat je tegenkomt!
Expeditie soort: Gastles
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8), Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Maximaal 50 km vanaf Utrecht
Duur: 1.5 uur
Onderzoek bodem- en grondwater
Geofoxx
Watervraagstukken worden sterk beïnvloed door de (te verwachte) veranderingen in het klimaat. Dit vraagt om duurzame en doordachte oplossingen tegen wateroverlast en tekorten. De leerlingen gaan in groepjes naar buiten en krijgen informatie over bodem- en grondwater. Er wordt een grondboring verricht en afgewerkt tot peilbuis zodat het grondwater zichtbaar wordt.
Expeditie soort: Veldwerk
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8), Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Tilburg
Duur: 2 uur
Wie bouwt de sterkste dijk?
Tu Delft Faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen
In deze expeditie leren de scholieren uit welke grondsoorten en materialen een dijk is opgebouwd. En hoe je met slimme technieken en met behulp van de natuur betere dijken kunt bouwen. Ze gaan zelf aan de slag met het ontwerpen en bouwen van een dijk op schaal onder begeleiding van studenten van Civiele Techniek. Aan het eind van de expeditie wordt getoetst hoe goed de dijken het water tegen houden.
Expeditie soort: Op bezoek bij een geobedrijf
Doelgroep: Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Delft
Duur: 2 - 3 uur
Hoe word je een dijkwachter?
Waterschap Drents Overijsselse Delta
Hoe word ik dijkwachter? Deze les start met een inleidend verhaal in de klas over het belang van sterke dijken. Daarna komt het echte werk en gaan leerlingen leren hoe zij een echte dijkwachter kunnen worden.
Expeditie soort: Gastles
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8), Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Scholen rondom Kampen, Zwolle, Assen, Meppel en Deventer.
Duur: 1 uur
Beleef Stadscampus De Kien
Stadscampus de Kien
Veranderingen in een stedelijk gebied nu en in de toekomst. Leer over slimme bruggen (van A naar B), ga zelf aan de slag met metingen en leer over een digitale 3D kaart van het gebied.
Expeditie soort: Veldwerk
Doelgroep: Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Deventer
Duur: 3 uur
Bodemopbouw van Almere
Antea Group
Kom op bezoek bij een ingenieursbureau en ga zelf aan de slag met een grondboor. Bekijk hoe de grond onder je voeten is opgebouwd.
Expeditie soort: Veldwerk
Doelgroep: Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Almere
Duur: 2 uur
Ontdek de littekens van de Watersnoodramp in het landschap
Watersnoodmuseum
Hoe is het landschap om ons heen opgebouwd? Er zijn heuvels, dalen, wegen, boerderijen, bossen. Maar het landschap om ons heen is niet altijd geweest zoals nu. Hoe zag het er bijvoorbeeld honderd jaar geleden uit, of tienduizend(!) jaar geleden? Samen met een handboor en echte archeologen gaan we tijdens deze excursie op zoek naar wat er het vroegst was.
Expeditie soort: Op bezoek bij een geobedrijf
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8), Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Ouwerkerk
Duur: 1.5 uur
Te veel, te vies en te weinig water
Nederlands watermuseum
De leerlingen maken kennis met de 3 waterproblemen: te veel, te vies en te weinig water. Ze bekijken dit voor zowel Nederland als voor de rest van de wereld. Ze gaan ook op zoek naar oplossingen voor deze waterproblemen. In het Waterlab doen de leerlingen proefjes. Op zolder en in het museum spelen ze een spel.
Expeditie soort: Op bezoek bij een geobedrijf
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8)
Locatie: Arnhem
Duur: 2 uur
Vang de Watermonsters
Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO) en Natuur & Milieu
De leerlingen maken kennis met de 3 waterproblemen: te veel, te vies en te weinig water. Ze bekijken dit voor zowel Nederland als voor de rest van de wereld. Ze gaan ook op zoek naar oplossingen voor deze waterproblemen. In het Waterlab doen de leerlingen proefjes. Op zolder en in het museum spelen ze een spel.
Expeditie soort: Op bezoek bij een geobedrijf
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8)
Locatie: Wageningen
Duur: 2 uur
Expo A16 Tour
A16 Rotterdam
Leer en zie wat er allemaal bij de aanleg van de snelweg komt kijken in ons interactieve belevingscenter de Expo A16 Rotterdam.
Expeditie soort: Op bezoek bij een geobedrijf
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8), Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Bergschenhoek
Duur: 2.5 uur
Dit is waarom deze les voor jouw leerlingen essentieel is
TNO Geologische Dienst Nederland
Elke dag loop je er overheen. Maar wat er nou eigenlijk onder je voeten zit, daar denk je vast nauwelijks over na. Doodzonde, want het is een fascinerende wereld. Een wereld die ik de leerlingen wil laten zien, voelen en ontdekken. Gewapend met een grondboor nemen we een kijkje in de ondergrond en bedenken we hoe het sediment daar terecht is gekomen. En ik laat zien wat we daar allemaal mee doen bij de Geologische Dienst Nederland.
Expeditie soort: Gastles
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8), Voortgezet onderwijs (klas 1 t/m 3)
Locatie: Maximaal 200 km vanaf Utrecht
Duur: 1.5 uur
Workshop BewIJStijd
Naturalis
Elke dag loop je er overheen. Maar wat er nou eigenlijk onder je voeten zit, daar denk je vast nauwelijks over na. Doodzonde, want het is een fascinerende wereld. Een wereld die ik de leerlingen wil laten zien, voelen en ontdekken. Gewapend met een grondboor nemen we een kijkje in de ondergrond en bedenken we hoe het sediment daar terecht is gekomen. En ik laat zien wat we daar allemaal mee doen bij de Geologische Dienst Nederland.
Expeditie soort: Op bezoek bij een geobedrijf
Doelgroep: Primair onderwijs (groep 7/8)
Locatie: Leiden
Duur: 2 uur