Waterproefjes in het Nederlands Watermuseum

Waterproefjes in het Nederlands Watermuseum

Geplaatst op 30 mei 2016

Leerlingen van het Ambelt uit Apeldoorn en de H.J. Piekschool uit Wageningen ontvingen een vreemd pakketje op school; een flesje levenswater. Wat dit betekende wisten ze nog niet. Maar maandag 23 mei konden zij hier meer over ontdekken in het Nederlands Watermuseum in Arnhem. 

 

Waarom zou je ‘gewoon’ kraan water nu levenswater noemen? En welke problemen zijn er wanneer er te veel of juist te weinig water is? In het museum kregen de leerlingen een film te zien waar de problemen over water duidelijk werden en ook mogelijke oplossingen naar voren kwamen. Vervolgens gingen zij aan de slag als echte onderzoekers met waterproefjes. Met labjas aan werden er verschillende testjes gedaan; kan je van ‘zeewater’ ‘zwembadwater’ maken? Het lukte een groepje met behulp van een stroomkring, het water “stinkt naar chloor”.



Natuurlijk mochten de leerlingen ook het museum verder ontdekken. Aan de hand van een spel werden zij bij een aantal onderdelen van het museum aan het denken gezet. Een doolhof door een stinkend riool, dat gaat vast over ‘te vies’ water.  Het NAP en een overstroming risicokaart, zullen Wageningen en Apeldoorn overstromen wanneer de dijken doorbreken? De leerlingen ontdekten vandaag verschillende aspecten van water, zowel in Nederland als in de rest van de wereld.