Droge Voeten (groep 7/8)

De Haarlemmermeer, de Beemster, de Maas of de Rijn: overal is water! Water is heel belangrijk: het zorgt voor vruchtbare grond en maakt scheepvaart mogelijk. Maar is water onze vriend of vijand? In sommige gebieden is water een levensbedreiging. Kunnen jouw leerlingen de vier gebieden helpen beschermen tegen water? Ga op onderzoek uit in Rijksmuseum Boerhaave!

Onderzoekend leren

De leerlingen stappen in de huid van een boer, bewoner of schipper en beschermen vanuit die rol hun eigen gebied tegen het water. Ze ontdekken in het museum welke bijzondere waterwerken er vroeger allemaal zijn ontworpen. In de watertuin bedienen ze sluizen, draaien aan een vijzel en testen de uiterwaard. Als echte ingenieurs richten zij hun eigen land in en bepalen zij hoe de bewoners van vier verschillende gebieden in Nederland droge voeten houden.

Leerdoelen

De leerlingen leren aan de hand van opdrachten en spellen hoe we ons tegen het water beschermen. Ze maken kennis met verschillende waterwerken en kunnen deze op eigen wijze toepassen. Ze kunnen vanuit een bepaalde rol hun mening verwoorden en maken hierin compromissen.

Doelgroep: groep 7/8 PO
Duur: 2 uur (excl. reistijd)
Groepsgrootte: 1 klas (22-30 leerlingen)

Let op! Per 5 à 6 leerlingen één begeleider. Zie website Rijksmuseum Boerhaave voor een voorbereidende en afsluitende les.

Bedrijf Rijksmuseum Boerhaave
Plaats Leiden
Expeditie soort GeoVeldwerk
Bekijk op de kaart

Aanmelden voor deze expeditie