Zet je schoolplein op de kaart met GIS!

Leerlingen gaan aan de slag met Geodata op hun telefoon. Zo maken ze kennis met GIS en het werk van de landmeter.

Waarom zijn landmeters aan het meten voor een kaart, hoe en door wie wordt de kaart gebruikt?

Iedereen kent kaarten om mee te navigeren. Maar kaarten worden bijvoorbeeld ook gebruikt om gebieden te beheren.

Als je digitaal vastlegt waar objecten (zoals lantaarnpalen, gebouwen en bruggen) zich bevinden en daarnaast vastlegt wat voor een object het is, dan ontstaat er een digitale kaart die je kan raadplegen.

Het vastleggen van de locatie van een object, is het werk van een landmeter. Meestal zie je landmeters dan ook buiten met meetapparatuur.

Het raadplegen van een kaart gebeurt met behulp van GIS systemen. Dit wordt veel gedaan door de beheerders van het grondgebied, bijvoorbeeld overheidsinstellingen zoals gemeenten.

Tijdens de les gaan we met de leerlingen aan de slag om met behulp van de digitale kaart beheer (onderhoud) vraagstukken te bedenken. We nemen het schoolplein als voorbeeld: met behulp van een slimme App gaan we het schoolplein inspecteren en melden we zaken die we tegenkomen.

Gezamenlijk bekijken we alle opmerkingen die met behulp van de app zijn vastgelegd. We kunnen dan laten zien dat deze gegevens op één plek worden verzameld. Hiermee kunnen we de beheerder van het schoolplein in een keer voorzien van alle ingewonnen informatie!

Onderdelen die in onze gastles aan de orde komen:

Hoe voert een landmeter zijn werkzaamheden uit? Wat is GIS? Wie gebruikt de kaarten? Hoe worden de kaarten gebruikt?

De landmeters van FACTO GEO meten zodat de kaart volledig en actueel blijft!

www.facto-geo.nl

Doelgroep: klas 1 t/m 3 VO
Duur: 1,5-2 uur 
Groepsgrootte: 1 klas (± 30 leerlingen)

Extra informatie: afstand: regio Deventer-Apeldoorn-Zutphen

Let op! In overleg met het bedrijf ook andere plaatsen mogelijk.

Bedrijf Facto Geo
Plaats Deventer
Expeditie soort GeoProf
Bekijk op de kaart

Aanmelden voor deze expeditie

Geen expedities (meer) beschikbaar.