Ontdek de beleving van jullie schoolgebouw & omgeving

Bij aardrijkskunde worden kaarten, en vooral locatie gebonden informatie, al sinds jaar en dag gebruikt (de thema-kaartjes in de Bos-atlas bv). Hoe leuk en nuttig zou het zijn als de leerlingen zelf leren, maken en invoeren hoe zij zelf tegen de leefbaarheid en het gebruik van hun schoolgebouw en omgeving aankijken?

Dat vraagt locatiegebonden denken, de representatie is kartografisch en de analyses zijn erg leuk om te maken en te bespreken. En dat alles kan in 2,5 uur met het Publiek Participatie (GIS) Tool: Maptionnaire (het mooiste PPGIS ter wereld en nu ook voor onderwijs beschikbaar).
Na een korte introductie wat beleving is van ruimte, hoe je dat kan bevragen en wat er op de school speelt volgt een korte introductie en werkwijze van het PPGIS-tool. Wij nemen dan de leerlingen mee in een paar kleine ‘workshop-achtige’ oefeningen. Dan maken we gezamenlijk 1 mooie ruimtelijke enquete. Als iedereen die heeft ingevuld gaan de leerlingen zelf met een eigen idee aan de slag om ook een enquete te maken.
We keizen samen de beste (die krijgen een klein prijsje) en dan bespreken we en analyseren we de gemeenschappelijke enquete over HUN school.

NB Vorig jaar was deze expeditie op ORS Lek & Linge in Geldermalsen een hit! Spelenderwijs met een gis-pakketje aan de slag zonder technische bagage is makkelijker dan je denkt.

Let op! NOODZAKELIJK IS DAT ER PER 2 LEERLINGEN EEN COMPUTER  BESCHIKBAAR IS. Gastles: Een school ergens in het gebied tussen Utrecht en Eindhoven en tussen Breda en Uden

Doelgroep: klas 1 t/m 3 VO
Duur: 2,5 uur 
Groepsgrootte: 1 klas (± 30 leerlingen)

Bedrijf Ruimteschepper BV
Plaats Rosmalen
Expeditie soort GeoProf
Bekijk op de kaart

Aanmelden voor deze expeditie

Geen expedities (meer) beschikbaar.